Pardubičtí zastupitelé dali definitivní stopku šanci vyřešit hrozbu obnovení činnosti spalovny odpadu společnosti AVE CZ v Rybitví. Nepřijali totiž materiál, na kterém kromě úředníků spolupracovala i renomovaná právní kancelář Havel & Partners. Materiál koncepčně řešil nejen nákup areálu spalovny, ale také její další využití tak, aby město nenakupovalo nepotřebný majetek. V souladu s hierarchií nakládání s odpady dle Zákona o odpadech by mělo být primárně zvažováno vyžití areálu pro přetřídění komunálního odpadu, pro recyklaci odpadů nebo pro environmentálně víc šetrné energetické využití. Konkrétně se mohlo jednat například o sběrný dvůr, dotřiďovací linku či vazbu na bioplynovou stanici, kooperací s prosazováním čistírny odpadních vod v těsném sousedství areálu. Předkladateli materiálu byli primátor Martin Charvát a zastupitel František Brendl.
Ze strategického pohledu je pro město Pardubice důležité mít k dispozici zázemí, kde by mohlo být v budoucnu realizováno zařízení pro nakládání s odpady v souladu s vývojem legislativy, změnami v oblasti nakládání se směsnými komunálními odpady a vývojem místních podmínek. Je vhodné toto řešit společně i s okolními obcemi a regionem. Případné nové zařízení pro nakládání s odpady by mohlo sloužit pro potřeby Pardubic a okolních obcí.
Toto je jedna z cest jak si dlouhodobě udržet nezávislost v oblasti nakládání s odpady a být připraveni na vývoj nové legislativy a místních podmínek. Pro účely subjektu zajištujícího budoucí zpracování odpadů v areálu "spalovny" bylo navrhováno využít společnost BČOV Pardubice a.s., v likvidaci. Společnost BČOV je akciovou společností, jejímž jediným akcionářem je Město Pardubice.
"Cítím smutek a marnost. Někteří kolegové zmařili mnohaletou snahu a zájem obyvatel Pardubic zažehnat hrozbu obnovení činnosti spalovny. Přitom rozbor situace právní kanceláří jasně potvrzoval, že nákup spalovny i kompenzace podnikatelského záměru je jasným veřejným zájmem. Když obyvatelům kompenzujeme náklady na veřejnou dopravu, náklady na svoz odpadu, proč bychom jim nemohli zaplatit za čistý vzduch," komentuje emotivně výsledek hlasování primátor Martin Charvát. Ten také ocenil snahu a pomoc kolegy předkladatele, zastupitele Františka Brendla při jednáních se starosty okolních obcí. "Ani jeho emotivní proslov na přespříliš opatrné kolegy zastupitele nezapůsobil," posteskl si primátor Charvát.
"Nepodpoření předkládaného návrhu považuji za čirý alibismus. To proto, že z protinávrhu, který předložil Karel Haas a který také nebyl přijat, vyplývá, že není problém v tom, kolik by se společnosti AVE mělo zaplatit. Problém je v obavě přijmout zodpovědnost za vlastní rozhodnutí politika. Hlasovat pro přímý odkup spalovny městem se kolegové báli, ale klidně by doporučili nákup jiné právnické osobě, za kterou nenesou odpovědnost," dodal Martin Charvát.
Podle všeho tak definitivně zanikla šance na vyřešení situace kolem možnosti obnovení provozu spalovny. Jistou dávku nejistoty do celé záležitosti vneslo na začátku června rozhodnutí ministra životního prostředí, který zrušil negativní závazné stanovisko ministerstva ŽP ze dne 12. 9. 2016 na spalovnu nebezpečných odpadů společnosti AVE CZ. Ta dala městu jasný časový limit pro jednání, kterým je konec června.
Radim Jelínek mluvčí MmP
Hlasování :
trochu jiný názor má šéf zastupitelů za ODS Karel Haas:
Realistický návrh pardubické ODS na další postup města ve věci spalovny nebezpečných odpadů AVE (Rybitví)
Výhody:
Vůbec nijak neriskujeme možná nejspornější právní otázku, zda město (zastupitelstvo města) může či nemůže vynaložit 29 mil. Kč za nákup cizího podnikatelského záměru (v novém návrhu usnesení je tato částka dokonce zmiňována jako kompenzace za ukončení podnikatelského záměru – žádnou takovou činnost, aby podnikatelům finančně kompenzovalo konce jejich podnikatelských záměrů, město dělat nemá a nesmí)
Docílíme cíle sledovaného možná naprostou většinou zastupitelů, tedy nákupu spalovny, ale bez vynaložení jakýchkoliv finančních prostředků z rozpočtu města
Město efektivně využije nerozdělený zisk z minulých lez akumulovaný ve společnosti SmP, který (zejména zřejmě z daňových důvodů) město nikdy v minulosti nedokázalo převést do rozpočtu města.
Přitom pro společnost SmP nebude transakce nevratným darem poskytnutým jiné společnosti, ale bude dlouhodobou zápůjčkou poskytnutou za standardních tržních podmínek
Návrh kroku
Poznámka
1) Revokace rozhodnutí města, jako jediného akcionáře společnosti BČOV, o zrušení společnosti BČOV s likvidací + nominace odborníků na oblast odpadového hospodářství, coby zástupců města, do statutárního a dozorčího orgánu společnosti BČOV pro nadcházející období
Revokaci rozhodnutí o zrušení BČOV je zapotřebí schválit v ZmP
Revokaci rozhodnutí o zrušení BČOV je zapotřebí schválit v RmP v působnosti jediného akcionáře BČOV
2) Nabídnutí (nikoliv závazná povinnost oslovených měst a obcí) akciového podílu ve společnosti BČOV městům a obcím v pardubické aglomeraci, původcům komunálního odpadu + výše akciových podílů participujících měst a obcí v poměru počtu jejich občanů
Srnojedy
Rybitví
Lázně Bohdaneč
Černá u Bohdanče
Staré Hradiště
Srch
Brozany
Ráby
Kunětice
Sezemice
Spojil
Staré Jesenčany
Starý Máteřov
Přelouč
Valy
3) Rozhodnutí města, jako jediného akcionáře a současně ovládající (řídící) osoby společnosti SmP, o uložení pokynu společnosti SmP k poskytnutí úvěrového rámce ze strany SmP společnosti BČOV do výše cca 50 – 70 mil. Kč z nerozdělného zisku z minulých let za účelem (míněn účel úvěrového rámce) koupě areálu současné spalovny (nemovitostí), tak koupě podnikatelského záměru od společnosti AVE + úvěrový rámec by byl dlouhodobý + úvěrový rámec by byl poskytnut za obvyklých tržních podmínek (jedná se o propojené osoby), ale současně za nynějšího prostředí nízkých úrokových sazeb
Podle účetní závěrky za poslední účetní období (2017) má společnost SmP nerozdělený zisk z minulých let ve výši 125.921.000,- Kč
Úvěrový rámec ze strany společnosti SmP pro společnost BČOV by byl právně realizován odpovídající smlouvou o zápůjčce nebo smlouvou o úvěru
4) Zpracování dlouhodobého veřejného (municipálního) obchodního záměru zpracování/využívání komunálního odpadu produkovaného v městech a obcích v areálu stávající spalovny
Společnost BČOV by v oblasti nakládání s odpady poskytovala služby svým akcionářům z řad měst a obcí
5) Standardní obchodní vyjednávání společnosti BČOV se společností AVE jak o koupi areálu současné spalovny (nemovitostí), tak o koupi podnikatelského záměru
Daleko větší pružnost a volnost vyjednávání dvou obchodních společností než města a obchodní společnosti
6) Dohoda o podmínkách koupě areálu současné spalovny (nemovitostí), tak koupě podnikatelského záměru mezi společnostmi BČOV a AVE + uzavření smlouvy
Výsledek obchodního vyjednávání společnosti BČOV se společností AVE dnes nijak nepředjímám
7) Čerpání finančních prostředků společností BČOV z úvěrového rámce poskytnutého společností SmP k úhradě kupní ceny společnosti AVE
8) Shoda akcionářů společnosti BČOV (tedy participujících měst a obcí) na případných dobrovolně přísnějších než zákonných podmínkách fungování všech procesů, činností a technologií společnosti BČOV z pohledu ochrany životního prostředí
Odborné kompetence např. kolegů z řad zastupitelů – Miroslava Rubeše, Jana Linharta apod.
9) Zahájení faktické realizace plánovaných činností veřejného (municipálního) zpracování/využívání komunálního odpadu produkovaného v městech a obcích, které jsou akcionáři BČOV, v areálu stávající spalovny
10) Z výnosů z realizované činnosti společnosti BČOV splácení zápůjčky poskytnuté společnosti BČOV společností SmP na nákup spalovny
Vysvětlivky použitých zkratek:
BČOV – BČOV Pardubice a.s., v likvidaci, IČO: 26008459
SmP – Služby města Pardubic a.s., IČO: 25262572
AVE – AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o., IČO: 49356089
Město – Statutární město Pardubice
ZDROJ (TEXT A FOTO) : TV PARDUBICE